BetAal zonder contant geld
Alleen nog pinnen, en dan ...?
Wat te doen als er geen contant geld geaccepteerd wordt door de winkels? In deze Corona-tijden accepteren winkels steeds minder contant geld. Begrijpelijk omdat men zowel het personeel als het publiek wil beschermen tegen besmetting met het Corona-virus.
1.Wat doe je dan als je gebruik maakt van boodschappenhulp?
Als een vrijwilliger geld voorschiet voor de boodschappen is het wel zo handig dat deze het geld ook meteen terugkrijgt. Hoe? Geef in geen geval je bankpasje mee!
2.Er zijn meerdere opties:
- Als de vrijwilliger met zijn pinpas betaalt, kan je diegene contant terugbetalen.
- Het kan ook door geld over te maken via de app van je bank.
- Of een betrouwbaar persoon (bijvoorbeeld een van je kinderen) maakt het geld over met een Tikkie van de vrijwilliger en je rekent op een ander moment af met je kinderen of een betrouwbaar persoon.
3.We hebben het nu verder over geld overmaken via de app van je bank
Met deze handleiding is het makkelijk om geld over te maken naar een vrijwilliger via de app van je eigen bank. Net zo gemakkelijk en veilig als online betalen met IDEAL.
4.Hieronder tref je een vragenlijstje aan dat je kunt doorlopen
4.1 Heb je een smartphone of tablet?
- Ja -> ga naar vraag 4.2
- Nee -> vraag er een te leen, of kijk of je kinderen of een betrouwbaar persoon je kan helpen
4.2 Heb je Whatsapp?
Om een betaalverzoek te kunnen ontvangen heb je Whatsapp nodig, dit is een app voor op je smartphone of tablet. Deze kun je via de App Store of Google Play vinden en installeren.
- Ja -> ga naar vraag 4.3
- Nee -> Installeer deze app of vraag of een betrouwbaar iemand deze app voor je wil installeren
4.3 Heb je internetbankieren?
Het is nodig om internetbankieren van je eigen bank te hebben. Dit kun je aanvragen via je eigen bank maar het duurt enkele werkdagen voordat je hier beschikking over hebt (hieronder staan de links naar enkele grote banken).
Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/online-bankieren/
SNS-bank: https://www.snsbank.nl/particulier/service/mijn-sns-aanvragen/keuzescherm-mijn-sns.html
ABN-AMRO: https://www.abnamro.nl/nl/prive/internet-en-mobiel/internet-bankieren/index.html
ASN-bank: https://www.asnbank.nl/online-en-mobiel-bankieren/aanvragen-asn-online-bankieren.html
Triodos: https://www.triodos.nl/internet-betaalrekening/aanvragen
- Ja -> ga naar vraag 4.4
- Nee -> vraag internetbankieren aan of laat een betrouwbaar iemand dat voor je doen
4.4. Heb je de app van je bank geïnstalleerd op je smartphone of tablet?
Daarnaast heb je een app nodig van je eigen bank voor op je smartphone of tablet. Deze kun je via de App Store of Google Play vinden en installeren.
- Ja -> ga naar vraag 4.5
- Nee -> installeer de app of vraag een betrouwbaar iemand om dit voor je te doen
4.5 Heb je de app van je bank geactiveerd op je smartphone of tablet?
Als laatste moet de app van je eigen bank geactiveerd worden. Hiervoor dien je de stappen van de app goed te volgen en een 5-cijferige code te bedenken en te onthouden. Deze wordt gebruikt om de app te openen en om geld over te maken. In sommige gevallen heb je ook nog een extra apparaatje (identifiër) nodig.
- Ja -> ga naar vraag 5
- Nee -> activeer de app of laat dit een betrouwbaar iemand voor je te doen
5.Alles is geïnstalleerd en hoe nu verder?
5.1. Eerst is de vrijwilliger aan zet:
- Download de Tikkie App of maak gebruik van een betaalverzoek van je eigen bank.
- Beschrijf waarvoor de kosten zijn (bijv. boodschappen).
- Benoem het bedrag van het betaalverzoek.
- Deel het via Whatsapp met de persoon waarvoor je de boodschappen hebt gedaan.
5.2 Wanneer je Whatsapp en internetbankieren hebt, de app geïnstalleerd en geactiveerd is, kun je een ontvangen betaalverzoek betalen:
- Klik op de link die je zojuist via Whatsapp hebt ontvangen van je vrijwilliger.
- Als die niet vanzelf gaat selecteer dan de app van je eigen bank waarmee je wilt betalen.
- Log in op de app met je 5-cijferige code.
- Selecteer van welke rekening je dit wilt betalen (als je er 1 hebt, hoef je niet te selecteren).
- Voer de getoonde code in op je identifiër en voer daarna de verschenen code van je identifiër in op je app (dit is niet voor alle banken noodzakelijk).
- Bevestig de betaling met je 5-cijferige code.
6.Voorbehoud
Diemen voor Elkaar beseft dat er veel uitzonderingen zijn, die we hier niet hebben behandeld in dit stappenplan. Zo zal iedere app van een bank er anders uitzien. Sommige banken maken gebruik van identifiërs. Als je nog geen DigiD hebt, zal je dat eerst moeten aanvragen voordat je internetbankieren kunt aanvragen. Dit maakt dat de hele procedure langer gaat duren en daarom hebben we het aanvragen van DigiD buiten beschouwing gelaten. Wellicht hebben mensen die boodschappenhulp inschakelen wel ervaring met online betalen via IDEAL en dan is het betalen met een mobiel bankieren app niet zoveel anders.
Succes en blijf gezond!